نگاه داشتن حادثه درمانی اتوبوس کامیون

نگاه داشتن: حادثه درمانی اتوبوس کامیون عملیات امداد و نجات امداد و نجات هلال احمر تصادف

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری اگر آموزش جدی گرفته نشود، دیگر سقفی وجود نخواهد داشت / پوران درخشنده

پوران درخشنده، سازنده فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» با تاکید بر این‌که خیلی چیزها می‌خواستم در فیلم بگویم ولی نشد، بیان کرد: خیلی از صحبت‌ها و حرف‌ها را اجازه ندا

اگر آموزش جدی گرفته نشود، دیگر سقفی وجود نخواهد داشت / پوران درخشنده

پوران درخشنده: اگر آموزش جدی گرفته نشود، دیگر سقفی وجود نخواهد داشت

عبارات مهم : آموزش

پوران درخشنده، سازنده فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» با تاکید بر این که خیلی چیزها می خواستم در فیلم بگویم ولی نشد، بیان کرد: خیلی از صحبت ها و حرف ها را اجازه نداشتم در فیلم بیان کنم و همگی خط قرمز بودند. اگر بحث آموزش نباشد و جدی گرفته نشود، دیگر سقفی وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» با موضوعیت طلاق عاطفی با حضور پوران درخشنده، کارگردان فیلم، بهرام رفیعی فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، حامد محمدی کنگرانی، عضو کمیته رسانه انجمن روان پزشکان کشور عزیزمان ایران و حمیدرضا نمازی، عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی پایتخت کشور عزیزمان ایران در آخرین روز از جشنواره فیلم سلامت در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

اگر آموزش جدی گرفته نشود، دیگر سقفی وجود نخواهد داشت / پوران درخشنده

پوران درخشنده، کارگردان این فیلم سینمایی با بیان این که فیلمساز در درون جامعه خود نسبت به دنیای اطراف بی تفاوت نیست، گفت: اتفاقات ناخوشآیندی که در اطراف ما رخ می دهد ما را تکان می دهد و آدم ها گاهی سرگذشت ارزش را جهت ما می فرستند و گاهی شفاهاً تعریف می کنند و بعد تحقیقات میدانی ما جهت ساخت یک فیلم شروع می شود.

درخشنده با اشاره به این که، زمانی که افراد دچار طلاق عاطفی می شوند، فکر می کنند همسرشان به شخص دیگری علاقه مند است و یا این که او را دوست ندارد، بیان کرد: زمانی که طلاق عاطفی رخ می دهد، زندگی از دست رفته هست. لیکن که هنگامی که پدر و مادر عشقی به هم نداشته باشند، فرزندان هم الگویی برایشان وجود ندارد. این ها همه دلایلی شد تا من «زیر سقف دودی» را بسازم و با تحقیقات و مصاحبه های زیادی که انجام دادم شخصیت ها با کمک گرفتن از روان شناسان و روان پزشکان شکل گرفت.

پوران درخشنده، سازنده فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» با تاکید بر این‌که خیلی چیزها می‌خواستم در فیلم بگویم ولی نشد، بیان کرد: خیلی از صحبت‌ها و حرف‌ها را اجازه ندا

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» در ادامه گفت: هنگامی که فیلمنامه نوشته می شود بحث بین افراد جهت گزینش نقش پیش می آید. هر کدام از بازیگران به سراغ شخصیت های واقعی می روند که کاراکترشان به آن نزدیک هست. ما در این فیلم بدون هیچ قضاوتی آدم هایی را ترسیم کردیم تا بگوییم همه این افراد در جایگاه های خاص خودشان حق داشته اند. طناز طباطبایی که در این فیلم نقش زن دوم بهرام را بازی می کرد به علت آن که سنش اوج رفته و مجرد مانده بود، با وجود آن که درآمد اوج و خوبی داشت، از وحشت تنهایی و آینده به سراغ بهرام رفته بود و حتی فرزند ای که الگویی از دوستی کردن نداشت، نمی توانست در رابطه ای که خودش ایجاد کرده هست، موفق باشد و واقعا این خودخواهی را از کجا آورده بود؟! این فیلم فقط یک آیینه است که نشان می دهد چقدر آدم ها شبیه هر یک از این شخصیت ها هستند.

درخشنده با بیان این که باید هم کار فرهنگی انجام شود و هم این که باید خانواده ها آموزش ببینند، اظهار کرد: خانواده ای که می خواهد وارد زندگی یکسان شود باید بتواند به یک نقطه ای نگاه کند که زندگی اش بر پایه آن شکل می گیرد مثل بالندگی فرزندان و رشد و شکوفایی شان؛ و اینجاست که ما باید به فرزندان خود آموزش مورد نیاز را بدهیم.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش ما هیچ کدام از این نکات گفته نمی شود و به تخته و گچ محدود شده است اند. فرزند ها باید با پدر و مادر صحبت و درد و دل کنند. ما باید الگوی جامعه باشیم و هنگامی که من می خواهم فیلمی را بسازم آیا سد راه ما می شوند؟ بعد این آموزش ها از کجا باید بیاید؟ من خیلی چیزها را نمی توانستم بگویم و خط قرمز بود و جهت آن که حرفی را بزنم باید مدام آن را می پوشاندم. ما با پاک کردن صورت مساله مسئله را حل نمی کنیم. پیشگیری ارزان تر از هر راه دیگری است و ما را سریعتر به سرمنزل مقصود می رساند.

اگر آموزش جدی گرفته نشود، دیگر سقفی وجود نخواهد داشت / پوران درخشنده

کنگرانی در این نشست با تعریفی که از طلاق عاطفی ارائه کرد، گفت: طلاق عاطفی طلاقی است که انجام نشده است و افراد هنوز زیر یک سقف زندگی می کنند. هنگامی که راجع به یک زن و مرد صحبت می کنیم چهار پایه مهم است که از جمله آن می توان به عاطفه و محبت، تفکر، نیاز جسمانی و اقتصادی اشاره کرد که در این فیلم اول از همه پایه تفکر، دوستی و نیاز جسمانی از بین بردن شد و فقط رابطه اقتصادی بین آنان وجود داشت.

او ادامه داد: ساختن چنین فیلمی در کنار فیلم های کمدی، ریسک بزرگی بود که زن درخشنده در این فیلم انجام داد و می دانیم که در طلاق عاطفی مقصر همه هستند و نمی توان تنها یک نفر را مقصر مهم دانست.

پوران درخشنده، سازنده فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» با تاکید بر این‌که خیلی چیزها می‌خواستم در فیلم بگویم ولی نشد، بیان کرد: خیلی از صحبت‌ها و حرف‌ها را اجازه ندا

نمازی با بیان این که ما در خودمراقبتی بر یک اصل اجتماعی و اخلاقی قرار داریم، گفت: اگر من با خودم دعوا دارم با دیگران هم همین گونه برخورد می کنم. این در سطوح بالاتر هم وجود دارد. مثلاً خانواده ای که اعضای آن با هم دعوا دارند نمی توانند به خواستگاری بروند یا حتی خواستگار جهت او بیاید.

رفیعی فر نیز در ادامه این نشست با بیان این که درخشنده نکاتی را بیان کرده است که ما در جامعه در مورد آن ها گفت وگو نمی کنیم، گفت: پوران درخشنده با ساخت این فیلم پیشنهاد می کند که جهت حل پرسشها به مشاور مراجعه کنیم و از او کمک بگیریم. تمام آرزوهای یک پدر و مادر داشتن زندگی خوب جهت فرزندان هست، ولی در خانواده هایی که طلاق عاطفی رخ داده است فرزند هیچ کدام از این ها را بلد نیست. خشونت برنده و بازنده ندارد و هر دو قربانی خشونت هستند. باید در جامعه این شرمندگی که ما نیاز به کمک داریم و جهت آن به مشاوره می رویم، از بین برود.

اگر آموزش جدی گرفته نشود، دیگر سقفی وجود نخواهد داشت / پوران درخشنده

کنگرانی نیز با بیان این که شخصیت طناز طباطبایی در این فیلم مظلوم ترین شخصیت داستان بود، گفت: این شخصیت معلوم نبود که دنبال چیست و حتما باید معنای زندگی را در یک مرد فربه پیدا می کرد. اگر بخواهیم به یک نتیجه خاص در این فیلم اشاره کنیم، آن این است که درخشنده به حرف زدن و گفت وگو کردن اصرار داشت.

رفیعی فر در ادامه ی این نشست گفت: جامعه به گفت وگو، علاقه و دوستی نیاز دارد و ما با هر تریبونی که در اختیار داریم باید بتوانیم که این ها را بازگو کنیم و جهت ساختن یک جامعه باید اصحاب رسانه و دست اندرکاران آن به هم کمک کنند تا این قایق نجات را به منزلگاه مقصود برسانیم.

کنگرانی با تاکید بر این که به اعتقاد من چیزی به اسم تحول وجود ندارد، گفت: به مرور وقت چیزهایی روی هم انباشته می شوند تا یک اتفاق به وقوع بپیوندد و فرهاد اصلانی که آدمی تنها و افسرده بود هنگامی که منزل را خالی دید آخرین امیدش را از دست داد و به سمت زندگی قبلی خود برگشت.

در پایان، درخشنده با بیان این که بهرام شخصیتی تنها بود، اظهار کرد: هنگامی که همسرش و خودش در یک موقعیت خیلی بد زندگی چندین ساله ارزش را رها کردند، این نخستین بار بود که آن موقع از شب منزل را ترک کرده بود و هنگامی که به منزل طناز طباطبایی رفت و او در منزل نبود، شروع به قضاوت کردن راجع به زن کرد و بعد با خبر پسرش مواجه شد و در آخر داستان، بهرام زمانی به حلقه زندگی برمی گردد که دیگر دیر شده است و وقت گذشته است.

واژه های کلیدی: آموزش | زندگی | طلاق عاطفی | پوران درخشنده | اخبار فرهنگی و هنری

نویسنده : getblogs